Logo 448C Skillestrek

the forever colour

Hvordan kan vi gi tomme snusbokser en verdi?

Regjeringen innførte i 2018 standardisert design på snusbokser og røykpakker. Alle snusbokser som selges i Norge har i dag samme utseende; tynn, hvit skrift på mørkegrønn bakgrunn. Denne fargen har fått det formelle navnet pantone 448C. 

448C-prosjektet handler derimot ikke om snus. Det handler om plast.

I dag er det slik at med en gang snusboksen er tom, har den ikke lenger noen verdi for forbrukerne. Den blir søppel. Som et resultat av det, ser vi dessverre at boksene har en lei tendens til å ende opp på avveie. 

Det er ikke bra nok. Vi vil og skal gjøre også de tomme snusboksene til en ressurs. Vi vil gi dem en verdi. Derfor har vi startet dette prosjektet.

Besøk bloggen

448C – resirkuleringens farge?

I løpet av året vil det selges over 80 millioner snusbokser i Norge. Dette utgjør 1.200 tonn plast. Alt i samme fargekode; 448C. Og alt er laget av resirkulerbar plast. Det må det gå an å gjøre noe med…

I tillegg er det urovekkende å tenke på at dersom kun én prosent av salget i løpet av ett år havner på avveie, så er det over ti tonn plast som havner i naturen – hvert år. Det kan vi rett og slett ikke godta.

Dette er prosjektet

Det overordnede målet med prosjektet er altså å gi tomme snusbokser verdi. Ved oppstart av prosjektet vet vi ikke nøyaktig hvordan vi skal klare dette. Og det er vi ikke alene om. Men vi vet at det finnes gode måter å gjøre dette på. 

Derfor skal vi i tillegg produsere en metoderapport. Etterhvert som vi finner svar på hvordan vi kan gi plast en verdi, kan vi hjelpe eller inspirere andre aktører som ønsker å gjøre det samme med sine plastprodukter.

Vi skal dokumentere hele prosessen i sosiale medier underveis. Dette gjør vi i håp om å vekke et sosialt engasjement og øke plastvettet hos de rundt oss.

Vi kommer til å følge disse tre hovedsporene

1.

Kan den pantes?

Kan snusbokser hekte seg på dagens pantesystem for drikkevareemballasje?

2.

Kan den gjenbrukes? 

a. Gjenbruk av boksen som den er. Kan snusboksene brukes til noe uten å smeltes om først?

b. Gjenvinning og omdannelse til nye plastprodukter. Hvilke andre produkter kan plasten brukes til?

3.

Kan vi bruke noe annet? 

Hvilke alternativer finnes til dagens snusboks i plast?

Hvilke andre alternative materialer kan man lage boksen av?

Finnes det alternative salgsmuligheter av produktet, som refill, etc.?

448C er et prosjekt som ble spunnet ut av «Engangsfloken», som er et prosjekt der en rekke norske aktører gikk sammen for å finne løsninger på plastproblematikken. 

Les mer om prosjektet her og se gjerne på de andre prosjekene her

Spørsmål om prosjektet?

  erlend.carlsen@swedishmatch.com

  • 04/07/2019
    Her kan du pante snusboksen i sommer

    I prosjektet 448C jobber vi for å finne bærekraftige løsninger på snusbokser. Snusbokspant er et prøveprosjekt i forbindelse med dette.

    Les mer
  • 09/04/2019
    Husk: Bruk lokket på snusboksen

    Selv om innholdet består av naturlige ingredienser, skal snusposen i søpla – aldri på gaten eller i naturen.

    Les mer
  • 09/04/2019
    Pant, pengestøtte og problematiske svensker

    Nå er det én måned siden vi tok mot til oss og avduket 448C-prosjektet vårt. Ettersom vi er de vi er – Swedish Match – er det litt skummelt å slå et slag for miljøet, i frykt for å kun bli tatt for å være den kyniske tobakksindustrien. 448C handler om plast og det handler om at vi ønsker å ta et ansvar, og heldigvis har tilbakemeldingene vært helt supre.

    Les mer
  • 09/04/2019
    Hvordan løser man en Floke?

    Det er ikke det store, eksistensielle spørsmålet vi har tenkt å besvare, for det er vi vel hverken skikket til eller har særlig lyst til. Men det vi derimot har lyst til er å fortelle litt om arenaen der 448C-prosjektet så dagens lys.

    Les mer
  • 09/04/2019
    Live and direct!

    Ideen til 448C startet egentlig som to store utfordringer. Vi hadde fått en farge i fanget, og så oss lei av å bli nevnt som verstingen hver eneste vår når lokale oppryddingsgrupper ble intervjuet av lokalpressen. Så vi slo sammen to av våre aller største utfordringer og gjorde dem om til en mulighet, og bestemte oss for å gi miljøbevissthet en farge!

    Les mer